donderdag 7 april 2011

Ding 28 Crowdsourcing + Crowdfunding

Crowdsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden aan een internetmenigte. De menigte levert vrijwillig belangeloos een bijdrage aan een dienst of product.
Dit ding was voor mij echt een hobbel. Om zelf iets te bedenken voor de bibliotheek vind ik moeilijk, voorbeelden genoeg  maar zelf iets bedenken is erg lastig. Het klantenpanel is ook al een vorm van crowdsourcing denk ik
Een mooi voorbeeld van crowdsourcing las ik op beleidsinpuls.nl
De zoektocht naar avonturier Steve Fossett. 50.000 vrijwilligers hielpen mee met het zoeken naar de vermiste vliegenier. Per dag bekeken duizenden vrijwilligers overal ter wereld hoge resolutiefoto's van de 44.000 vierkante kilometer onbegaanbare wildernis, in de hoop een spoor van Fossetts eenmotorige vliegtuigje te vinden.
Hoewel Steve Fossett zelf niet werd gevonden is de kracht van crowdsourcing wel bewezen: er werden zes niet eerder gevonden vliegtuigwrakken opgemerkt door de zoekende vrijwilligers. Iets heel anders is het ontwikkelen van fietsroutes. Een aantal provincies zijn bezig om een Tomtom met fietsroutes te ontwikkelen.
Voor deze crowdsouring hebben ze een wiki opgesteld waar 500 vrijwilligers het kaartenmateriaal aanvullen,informatie toevoegen en elkaars fouten corrigeren.
Ik kende dit fenomeen eerlijk gezegd niet maar wel leuk om er kennis mee te maken. Wel heel veel leeswerk trouwens, bij het artikel van Rose Holley ben ik halverwege afgehaakt.
Verbeterdebuurt vond ik wel leuk. Heerhugowaard doet er wel wat aan zo te zien. 

Iets anders wat er veel op lijkt is BOINC. Een programma dat niet de tijd van de internetmenigte zelf maar de ongebruikte computertijd gebruikt. Via Boinc kan je je computer beschikbaar stellen om data te analyseren voor wetenschappelijke projecten
Zo kies je als het ware een doel: werken voor klimaatsvoorspellingen, medicijnontwikkeling of ruimteonderzoek. Ik heb het wel bekeken maar (nog ) niet gedownload.

Over crowdfunding heb ik een leuk (prive) voorbeeldje. De band van Zoon 2 (heb je haar weer met die band!) willen een LP,  ( ja van vinyl) opnemen en via crowdfunding  zo de financiĆ«le middelen bij elkaar sprokkelen. Je kan je inschrijven voor een exemplaar. Kosten; € 15.00. De deelnemers worden uitgenodigd voor de release in de Melkweg in Amsterdam  Ook wordt er een huiskamerconcert verloot. Nodig : 200 deelnemers.


1 opmerking:

  1. Het leuke van dit onderwerp is dat er zoveel mooie voorbeelden van zijn te noemen. Voorbeelden die je doen inzien dat de kracht van de massa veel groter is dan de inspanning van de enkeling, ook al is die enkeling nog zo kundig. Je hebt in ieder geval mooie voorbeelden gevonden. En waarom zou je zelf het wiel uitvinden as je het bij een ander ook kunt weghalen. Natuurlijk wil je origineel zijn, maar dan moet je wel met iets goeds komen en genoeg mensen aan je binden om het te laten werken.

    BeantwoordenVerwijderen